Jukka Kopra

Työmatkojen vähäpäästöisyys edistyy kannustaen, ei kielloilla

  • Työsuhdeautojen verotusarvon laskeminen nopeuttaa autokannan uusiutumista.
    Työsuhdeautojen verotusarvon laskeminen nopeuttaa autokannan uusiutumista.

Suomi on pinta-alaltaan suuri ja harvaanasuttu maa. Tästä johtuen julkinen liikenne ei joka paikassa toimi riittävän hyvin ja ihmiset joutuvat liikkumaan paljon omilla autoillaan. Viime aikoina on ollut paljon puhetta polttomoottoriautojen kieltämisestä.

Kokoomus ei hyväksy polttomoottoriautojen kieltoa emmekä pidä sitä ole perusteltuna. Olemme myös sitä mieltä, että autokannan uusiutuminen ja liikenneyhteyksien kehittäminen ovat tärkeimpiä lyhyen aikavälin keinoja päästöjen vähentämiseksi.

Autokannan uusiutumisen edistämiseksi verotuksella on tärkeä rooli. Korkea autovero hillitsee uusien, vähäpäästöisten autojen hankintaa ja vastaavasti myös edesauttaa vanhojen, käytettyjen ja korkeapäästöisten autojen maahantuontia.

Työsuhdeautojen verotusarvoon vaikuttaminen on keskeinen keino, sillä edistämällä ja nopeuttamalla työsuhdeautojen uudistumista vähäpäästöisemmiksi lisäämme nopeasti myös ympäristöystävällisempien käytettyjen autojen määrää vaihtoautomarkkinoilla.

Suomalaisille on aidosti tarjottava vähäpäästöisiä vaihtoehtoja eikä mitään täyskieltoja. Sähköautot ovat varmastikin tulevaisuuden ratkaisu, mutta ne eivät ratkaise liikkumisen ongelmia juuri nyt. Sähköautot ja ladattavat hybridit tulevat ennen pitkää mutta nyt tehtävillä ratkaisuilla on taattava suomalaisten oikeus liikkua vapaasti.

Eduskuntavaaliohjelmassamme esitämme konkreettisena tavoitteena, että työsuhdematkalipun ja työmatkavähennyksen sekä autoedun käyttöä laajennetaan monipuolisempien ja ympäristöystävällisempien liikkumisvaihtoehtojen lisäämiseksi. Julkisiin kulkuvälineisiin kannustamalla ihmiset pääsevät liikkumaan siellä, missä julkinen liikenne on toimiva vaihtoehto.

Kannustamalla työmatkoja vähäpäästöiseksi toimimme ympäristöystävällisesti. Vähäpäästöiset työsuhdeautot siirtyvät nopeasti käytettyjen autojen markkinoille, kun autoja uusitaan. Näin jokainen autoa vaihtava ennen pitkää hyötyy muutoksesta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Nythän meillä on työmatkavähennys, joka osaltaan kannustaa pitkiin työmatkoihin. Ja sitten on varainsiirtovero, joka lisää muuttamisen kustannuksia.

Lopputuloksena on tilanne, jossa työn perässä muuttaminen on tehty kannattamattomaksi. Toisaalta pitkät työmatkat eivät ole pelkästään ympäristöhaitta vaan niihin käytetty aika on poissa tuottavasta työstä tai vapaa-ajasta.

Mitä jos poistaisimme sekä työmatkavähennyksen että asuntokaupan varainsiirtoveron?

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Keitä nämä koskisi? Oletatko vielä 2019 luvulla väestön koostuvan työläisistä, jotka menevät hyvä palkkaiseen vakituiseen työhön ja rakentavat tulevaisuuden uudelle paikkakunnalle. Näin kyllä ennen tehtiin ja muuttoa oli ympäri suomea.

Mutta ei nykymaailmassa, jossa tehdään pätkä, keikka ja määräaikaistyötä, että on paljon perheitä jossa puolisot käyvät eri paikkakunnilla duunissa jne. jne.

Haihattelua.

Toimituksen poiminnat