Jukka Kopra

Kansanedustaja Uber-kuskina

Suoritin taksinkuljettajan lupakokeen syksyllä ja kävin marraskuun alussa ajamassa taksia yhden yövuoron ajan. Jatkoin nyt tätä ihmiskoettani eli tutustumistani taksialaan heittäytymällä vähäksi aikaa Uber-auton kuskiksi. 

Ajoin eräänä perjantaiaamupäivänä puolentoista tunnin ajan Uber-kyytejä Helsingin keskustassa. Tuossa ajassa sain ajettua kolme kyytiä. Auto oli lainassa eräältä yrittäjältä ja kokeilun järjesti Robert Torvelainen Uberilta. En ottanut tehdystä työstä korvausta.

Kuinka ryhtyä kuskiksi?

Uber-kuljettajaksi ryhtyminen on helppoa, mutta ei kuitenkaan mikään läpihuutojuttu. Kuljettajan ura alkaa lataamalla sovelluskaupasta Uber Driver -sovellus, joka avustaa kaikissa kuljettamiseen liittyvissä asioissa. Sovelluksen kautta ladataan tarkistettavaksi tiedot ajokortista, taksinkuljettajan ajoluvasta, käytettävästä autosta, yrityksen toiminimestä, liikenneluvasta jne. 

Tiedot dokumenttien asianmukaisuudesta toimitetaan valokuvaamalla ne sovellukseen ja Uberin henkilökunta tarkistaa niiden aitouden. 

Jos kaikki paperit ja luvat ovat valmiina ja kunnossa, ei tietojen toimittamiseen kulu montaa minuuttia. Omalta osaltani kuittaus tietojen hyväksymisestä ja kuljettajatilin avaamisesta tuli noin kahdessa tunnissa. Uberin kuljettajaprosessi on nopea ja selkeä sekä myös luotettava, vaikka kaikki tapahtuukin sovelluksen välityksellä ilman henkilökohtaista kontaktia kenenkään kanssa.

Tässä tapauksessa en käynyt perustamisprosessia ihan täysin itse läpi, sillä mm. toiminimi ja taksiliikennelupa (joka on eri asia kuin kuljettajan ajolupa) minulta puuttuivat. Koejärjestelyä varten Robert ja kumppanit Uberin päässä hoitivat rekisteröitymisen loppuun ja liittivät minut kuljettajaksi kokeessa mukana olleen yrittäjän luvalliseen kalustoon.

Ja sitten ajamaan 

Ajamaan lähtö on helppoa: sovellus käyntiin ja paina "Aloita". Ajoneuvon sijainti rekisteröityy järjestelmään ja kyytiehdotuksia alkaa tulla suoraan sovellukseen. 

Ennen omaa liikenteeseen lähtöäni olin Uberin neuvontapisteella, jossa kävimme porukalla toimintatavat läpi. Sain pikaopastuksen siihen mitä tuleman pitää.

Kello 9.20 hyppäsin lainaksi saamaani autoon, iskin luurin telakkaan ja siirryin online-tilaan. Aloin odotella kyytitarjouksia. Olin Helsingin ydinkeskustassa ja mietin, mikä olisi paras paikka odotella asiakkaita.

Ensimmäinen kyyti tärppäsi muutaman minuutin odottelun jälkeen. Kuittasin sen ja sovellus näytti kartalla, mistä asiakas tulisi poimia kyytiin. Hain asiakkaan jonka jälkeen sovellus näytti kartalla, minne hänet tulisi kuljettaa. Kyyti oli parin kilometrin mittainen. En puhellut asiakkaan kanssa, mutta ehdotukseeni reitin muuttamisesta ruuhkan takia asiakas suhtautui myönteisesti. Uberin järjestelmä päivitti uuden reitin kartalle poikettuani ehdotetulta väylältä.

Toinen kyytitarjous tuli noin vartin odottelun jälkeen. Kyseessä oli ulkomaalainen pariskunta, joka siirtyi keskusta-alueella hotellilleen. En tiennyt tarkkaa hotellin sijaintia ja jouduin hieman noloon tilanteeseen. Sovellus ei näyttänyt kerrostalojen katveessa tarkkaan, missä olimme ja mihin kääntyä, joten pyörimme vähän aikaa ympyrää. Kyydissä ollut asiakas näytti omalta puhelimeltaan tarkan määränpään ja näin pääsimme oikealle reitille.

Kolmas kyyti oli yksittäinen matkustaja, jonka poimin ydinkeskustasta ja vein Pasilaan. Matka kulki sujuvasti ja hiljaisuuden vallitessa. Kyydin jälkeen totesin itsekseni, että kohta on oltava liikenne- ja viestintävaliokunnan kokouksessa, joten siirryin offline-tilaan ja suunnistin takaisin palvelupisteelle palauttamaan autoa.

Ansiot

Ajo kesti yhteensä 1,5 tuntia ja ajoin kolme kyytiä. Kilometrejä keskusta-alueella tuli yhteensä noin kymmenen. Koko rupeaman laskutus oli 28,43 euroa. Tuntilaskutukseksi tulisi näin ollen 18,95 euroa. Ei järin paljoa siis.

Kyseessä on bruttosumma, josta kuljettajan on itse maksettava kaikki lakisääteiset maksut. Todellinen käteen jäävä osuus on näin ollen pienempi. 

Olen näiden taksikokeilujeni myötä saanut paljon hyviä neuvoja taksia työkseen ajavilta. Yksi ohje on ollut, ettei yksittäisen kyydin tai tunnin laskutusta kannata tarkastella, vaan tienestiä tulee tarkastella viikkotasolla. Kyytien määrä vaihtelee niin paljon, että lyhyellä tarkastelujaksolla saa väärän kuvan ansiotasosta. Erityisesti tämä jakso oli mielestäni hiljainen mutta voi arvata, että perjantai-iltana kyytejä ajetaan huomattavasti enemmän.

Lopuksi

Asiakaskokemukset olivat positiivisia, vaikkei kukaan juttusille käynytkään. Tältä osin Uber-ajo poikkesi merkittävästi taksin kuljettamisesta Savitaipaleella, jossa lähes jokaisen matkustajan kanssa tuli tarinoitua ummet lammet. Asiakaspalautteena sain kaikista kyydeistä viisi tähteä ja annoin myös itse kaikille kyytiläisille viisi tähteä.

Kokeilu sujui hyvin. Koska ajorupeama kesti vain 1,5 tuntia ja tapahtui päiväsaikaan, ei sitä voi verrata rasittavuudeltaan viikonlopun yövuoroon. Tästä aiemmasta kuljettajakokeilustani löytyy raportti täältä:

http://jukkakopra.puheenvuoro.uusisuomi.fi/263751-kansanedustaja-taksinkuljettajana

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Kyllähän tuo asia kuulostaa ensin aluksi myönteiseltä... mutta ne vaalit.
Sanotaan, että psykologin erikoistumiseen tulisi kuulua pätkä kapakan järjestysmiehenä, pätkä prossapalkkaisena tarjoilijana juottolassa ja pätkä peruskoulun yläasteen opettajana. Näin tulisi aineistoa arkielämään.

Toimituksen poiminnat