Ei sähköpyörätukea

Viikon aluksi saimme lukea liikenne- ja viestintäministeriön kaavailemasta sähköpyörätuesta. Tuki mahdollistaisi yksityishenkilölle 400 euron tuen vuodessa sähköpyörän hankintaa varten. Oli sanomattakin selvää mitä tapahtui: vaikka lakia vasta luonnosteltiin, ampaisivat sähköpyörien hinnat jo rajuun nousuun. Tietojeni mukaan maan hallitus ei yhdy ajatukseen eikä esitystä sähköpyörien hankintatuesta olla tekemässä.

Vaikka ajatus sähköpyörien hankkimiseen kannustamisesta on kaunis ja saattaa edistää tärkeää asiaa, oltaisiin tässä menty auttamatta vikasuuntaan. Nykyistä hintatasoa peilaten käy nopeasti selväksi, ettei tuki riitä pitkälle ja voimme jo huomata, että tällä viikolla sähköpyörien hinnat ovat nousseet. Markkinahäiriö syntyi siis nopeasti. Edelleen, voimme aiheellisesti kummastella, miksi tuki koskettaisi vain sähköllä kulkevia pyöriä. 

Onkin aika kääntää katse pitkäjänteisemmälle ja kestävämmälle tielle. Meillä on muitakin sähköllä – tai ilman – kulkevia menopelejä kuin pyörät: esimerkiksi sähkömopot ja -moottoripyörät, joiden käyttöönotossa olemme kivikaudella. Olennaista olisikin miettiä, kuinka edistämme näiden kaikkien ekologisten vaihtoehtojen käyttöä yleisellä tasolla ja kuinka huomioimme ne liikennesuunnittelussa niin, että ihminen itse haluaa tehdä valinnan. Valinnan hän tekee silloin, kun se jollakin tavalla esimerkiksi helpottaa hänen arkeaan. Pyörän hankintatuki harvoille ja valituille ei auta, jos pyörätie kodin ja työpaikan välillä ei ole sellaisessa kunnossa, että sillä viitsii todellisuudessa ajaa.

Ennemmin kuin tällaisia erikoisia markkinahäiriöitä aiheuttavia välistävetoja, kaipaamme pitkäjänteisempää liikennepolitiikkaa. Näpertelystä tulee siirtyä kohti realistisesti vaikuttavia toimia ja hallituksen onkin nyt keskityttävä olennaiseen. Parlamentaarinen liikenneverkkotyöryhmä on antanut suosituksensa pitkäjänteisestä 12-vuoden liikennejärjestelmäsuunnittelusta. Paperin muste on tuskin kuivunut eikä nyt kaivata irtiottoja.

Muun muassa monet liikenteeseen liittyvät verotus-, luontaisetu-  ja maksukäytännöt vaikuttavat suoraan kävelyn ja pyöräilyn houkuttelevuuteen suhteessa autoiluun. Tällainen selkeästi vaikuttava asia on muun muassa kodin ja työpaikan välisen kulkemisen verovähennysoikeus, joka on huomattavasti suurempi henkilöautoilevalle kuin pyöräilevälle työntekijälle.

Ja tämä juuri onkin asian ydin: päämäärämme on, että autoilla ajetaan vähemmän ja omalla lihasvoimalla liikutaan enemmän. Tulevaisuuden visiossa ruuhkaiset pakokaasukeskustat jäävät historiaan. Mutta tämä tarkoittaa sitä, että liikennejärjestelmien suunnittelun ja samalla koko ajatusmaailmamme on muututtava: ei ole realistista ajatella, että espoolaiset polkevat pyörällä töihin Helsingin keskustaan, jos vaihtoehtona on autoiluun suunniteltu Länsiväylä tai kilometrejä kiertävä vaihtoehtoreitti. Kaksipyöräiset on huomioitava väylien suunnittelussa ja pysäköinnissä sekä on luotava realistisia kannusteita esimerkiksi juurikin työmatkaliikkumiseen. Vain näin rohkaisemme ihmisiä tekemään todellisen muutoksen käyttäytymiseensä.

Parlamentaarinen liikenneverkkotyöryhmä totesi väliraportissaan viime vuonna olevansa yhtä mieltä siitä, että vähäpäästöisen 2-pyörästrategian laatimista edistetään ja sille varataan riittävä rahoitus. Pelkkä kävelyyn ja pyöräilyyn keskittyminen ei riitä. Strategian laatimisesta ei ole kuitenkaan kuulunut mitään. Katse kääntyy liikenne- ja viestintäministeriöön: tämä olisi ehdottomasti tällä hetkellä kaikkein tähdellisin hoidettava asia. Asiasta on puolueiden yhteinen tahto ja se on sovittu tehtäväksi. Missä suunnitelma siis viipyy?

Olisi harmi, jos modernien liikennejärjestelmien kehitys maassamme kilpistyisi tempoilevaan näpertelyyn. Nyt on osattava tehdä suuria suunnitelmia hyvässä yhteistyössä.

Jukka Kopra
Kokoomus Lappeenranta

Olen lappeenrantalainen yrittäjä, kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu sekä perheenisä. Kunnallisia luottamustehtäviä olen hoitanut noin 20 vuoden ajan ja kansanedustajana olen toiminut vuodesta 2011. Olen Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja. Toimin mm. puolustus- ja valtionvarainvaliokunnissa sekä Etelä-Karjalan maakuntahallituksen puheenjohtajana.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu