*

Jukka Kopra

Romutuspalkkiosta pysyvä käytäntö

 

Viime vuonna tehty vanhojen autojen romutuspalkkiokokeilu oli menestys, joka ylitti kaikki odotukset. Se osoittautui hyödylliseksi sekä ympäristön että autokaupan kasvun kannalta. Romutuspalkkioihin käytettiin kahdeksan miljoonaa euroa, joka riitti uudistamaan autokantaa 8 000 auton verran.

Romutuspalkkiokokeilussa vähäpäästöisen uuden auton ostaja sai palkkion uuden auton hankinnan yhteydessä. Palkkio koostui valtion maksamasta 1 000 euron avustuksesta sekä autoliikkeen maksamasta 500 euron vapaaehtoisesta palkkiosta.

Romutuspalkkioihin kohdistetun määrärahan arvioidaan tulleen moninkertaisesti takaisin kasvaneen autokaupan vuoksi.

Romutuspalkkion kokonaisautoverotuotto oli noin 28,4 miljoonaa euroa. Verotulo kasvoi merkittävästi kokeilun ansiosta, sillä yli puolet romutuspalkkion avulla hankituista autoista oli sellaisia, joita ei olisi hankittu ilman palkkiota. Romutuspalkkiota hyödyntäneet olivat keskimääräistä uuden auton ostajaa nuorempia ja pienituloisempia.

On tärkeää, että romutuspalkkion avulla yhä useampi suomalainen on voinut hankkia uuden, turvallisemman ja ympäristöystävällisemmän auton.

Romutuspalkkiosta on tehtävä pysyvä käytäntö, jotta autokantamme uudistuminen nopeutuu. Tilastoinnin ja kokemusten perusteella toimintatapaa voidaan jalostaa. Tulevaisuudessa romutuspalkkiota voisi kehittää esimerkiksi hiilidioksidirajoja porrastaen ja jatkuvuutta vahvistaen.

Tarvitsemme käytännönläheisiä toimintatapoja liikenneturvallisuuden lisäämiseen, autokannan uudistamiseen ja ympäristönäkökulman parempaan huomioimiseen. Romutuspalkkion perusteet ovat myös sosiaalisesti kestävät.

Autoverotusta kokonaisuutena on kehitettävä siihen suuntaan, että auton oston yhteydessä kauppahinnasta perittävästä verosta luovutaan ja pienempää veroa maksettaisiin jatkossa vuosittain.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Pekka Heliste

Hej,Suomessa on kolme miljoonaa autoa, ei 8000 muuta edes pilkun jälkeisiä ikälukuja

Kysymys on vain patoutuneen kysynnän aiheuttamasta pikku piikistä

Käyttäjän roopeluhtala kuva
Roope Luhtala

Trafi puolustaa romutuspalkkiota oudoilla argumenteilla: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/...

Se, että ihmiset aikaistavat uuden auton hankintaa romutuspalkkion seurauksena, ei tarkoita että romutuspalkkio olisi valtiolle taloudellisesti kannattava. Auton oston aikaistaminen laskee autojen myyntiä ja autoveron tuottoa seuraavina vuosina.

Romutuspalkkion ympäristöhyödyt ovat myös kyseenalaiset. Auton valmistaminen kuormittaa ympäristöä, ja ympäristön kannalta voisi olla parempi, että ihmiset eivät romuttaisi käyttökelpoisia autojaan ja hankkisi uusia. Trafin tiedotteessa valmistuksen ympäristövaikutuksia ei huomioida.

Jos autokantaa halutaan nuorentaa, se kannattaisi romutuspalkkioiden sijasta tehdä esim. korottamalla vanhojen autojen ajoneuvoveroa. Romutuspalkkio kannustaa käyttökelpoisen omaisuuden tuhoamiseen, joka ei ole koskaan hyvä asia, ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Rikotun_ikkunan_ongelma

Käyttäjän PekkaVeistola kuva
Pekka Juhani

Tämä oli hyvä idea ja toivotaan että jatkoa seuraa

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Tämä on myös yksi tapa paisuttaa ongelmaa joka Suomea on vaivannut jo kymmenen vuotta. Kulutus kasvaa mutta kotimainen tuotanto vähenee.

Ympäristösyillä voisi perustella vaikka mitä. Ja se että autoveron tuotto nousee, merkitsee varmasti että muita hankintoja jätetään tekemättä. Suomalainen työ on kovemmin verotettua kuin auto, joten ostamalla suomalaista verotulot olisivat kasvaneet enemmän jollain muulla segmentillä.

Turvallisuutta olisi lisätty enemmän vaikka kieltämällä ylensyönti ja tupakointi.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Musta valkoisesti ajateltuna asia olisi niin kuin Kopra kirjoittaa, mutta vaikka oma lehmäni ojassa huutaakin, että tämä pitäisi jatkua, niin totuus on ettei.

Puolet romutettavista autoista olisi romutettu muutenkin ja puolet olisi ostanut sen auto todennäköisesti joka tapauksessa.

Tuossa oli vain juuri se padon aukeaminen ja tulevaisuudessa osto hinku tasaantuu. Mutta kuka lobbari ei noita asioita osaisi edukseen selitellä?

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Suomessa uusi auto maksaa kolminkertaisesti es.saksaan ja jopa viroon verrattuna,puhumattakaan muista eu maista.Verotus on myös toisenlainen noissa maissa ja mm.katsastus maksaa 19 euroa ja auton renkaat,korjaaminen ,varaosat murto-osan suomen hinnoista.Täysin tyhjää puhetta se että pienituloiset rientävät uuden auton ostamaan,koska käsirahaksi ei edes riitä tuo ns."romutuspalkkio"Kun auto joudutaan ostaan osamaksulla siinä on oltava KASKO,joka nostaa siis vakuutusmaksut pilviin.Suomessa nostettiin jo vanhempien autojen ajoneuvoveroa eli joku valopää vielä haluaa sitä lisää:eli 140 euron ajoneuvovero saatiin hilattua yli 200 ja tuo vero on kaikenlisäksi jäänne menneiltä vuosikymmeniltä,jonka nuo politiikan pellet jättivät roikkumaan riesaksi ihmisille.

Kun vakuutukset ovat pilvissä ja kaikki muu kuten bensa josta veroa yli 60% huollot,katsastus,renkaat,vara-osat jne.ja autoissa edelleen suomi-lisää hinnoissa,voi,voi.Nämä ökyautojen omistajat saivat sen sijaan helpotusta,heidän ajoneuvoveronsa pyörii siellä mutamassa kympissä,ja turha väittää ettei saastuta enemmän kuin joku eco auto,pienikulutuksinen jonka veroa nostettiin miltei puolella.

Nämä tällaiset kirjoitukset näyttävät hyvin sen kenellä on oikeus omistaa se auto,ja keiden eduksi säädellään näitä lakeja ynm.Kellään duunarilla ei ole vara ostaa käteisellä uutta autoa,eikä todellakaan sitä rahaa sitten osa-maksu ostojen jälkeen jää enää muuhun elämiseen ja kulutukseen.Kun bonuksia pitää kerätä vuosikausia ovat vakuutusmaksut ja varsinkin se pakollinen KASKO vuoden aikana sellainen kulu,että monen talous ei sitä kestä.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Suomessa pitäisi säätää laki että kaikki yli 20-vuotiaat autot pitää romuutta turvallisuus syistä mitään valittamatt ja romutuspalkkiota vastaan, niin saadaan autokanta nopeasti uusittua myös automuseoissa.

Toimituksen poiminnat