Jukka Kopra

Valtionyhtiö mukana bussikartellissa

 

Vaikuttaa siltä, että valtionyhtiöiden valvonta ontuu pahasti. Vasta parisen viikkoa sitten julkistettiin Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätös, jossa määrätään lopettamaan kielletty kilpailijoiden välinen yhteistyö linja-autoliikenteen markkinoilla.
 
Tässä vuosia kestäneessä ja todennäköisesti miljoonakorvauksiin johtavassa ns. bussikartellissa on mukana ollut myös valtionyhtiö Pohjolan Liikenne. Suora lainaus KKV:n raportista ”Oy Pohjolan Liikenne Ab (Pohjolan Liikenne) on Linja-autoliiton hallituksen varsinaisena jäsenenä osallistunut moniin rikkomuksen kannalta keskeisiin kartellikokouksiin ja ollut aktiivinen rikkomuksen toteuttamisessa."

Pohjolan Liikenne on Valtion Rautateiden omistama ja näinollen valtion omistajanohjauksen alainen yhtiö.
 
Suhtaudun nihkeästi siihen, että valtionyhtiöt ylipäätään toimivat yksityisillä markkinoilla, eikä tällainen epäterveeseen kilpailuun osallistuminen voi tulla kyseeseen alkuunkaan. Omistajan, valtion eli meidän päättäjien on ryhdistäydyttävä omistajaohjauksen ja valvonnan suhteen.
 
Bussikartellissa on kyse erittäin vakavasta asiasta. Täytyy nostaa hattua kaikille niille pienemmille yrityksille ja yhtiöille, jotka ovat vuosia kärsineet tilanteesta sekä toiminnallisesti että taloudellisesti, mutta jaksaneet silti jatkaa yrittämistä sekä myös taistella vääryyden korjaamiseksi. Hyvä esimerkki tästä on mm. yksi alkuperäisen valituksen tekijöistä, liikennöitsijä Raimo Vuorela Miehikkälästä. Hänen perheyhtiönsä kärsi kartellin aikana mm. siitä, ettei Matkahuolto kertonut asiakkaille aikatauluja eikä sallinut rahdin kuljettamista ulkopuolisille.
 
Väistämättä tulee mieleen kysymys mitä muita epäterveitä järjestelyitä valtionyhtiöissä ja niiden tytäryhtiöissä piilee. Onko omistajaohjauksemme riittävän korkeatasoista?
 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

''Suhtaudun nihkeästi siihen, että valtionyhtiöt ylipäätään toimivat yksityisillä markkinoilla''

ALKO on yksi räikeimpiä esimerkkejä. Valtiolle ei kuulu kuin strategisesti tärkeät toimialat, mutta juuri niitä on myyty monopoleiksi ulkomaille.

Käyttäjän MarkkuJrvinen1 kuva
Markku Järvinen

Valtionyhtiöiden valvontaa ei ole edes olemassa. Kokoomus (Fantastinen) antoi jostakin käsittämättömästä syystä tehtävän vihreille. Hautala & Haavisto epäonnistuivat tehtävässään 100%:sti, mikäli yleensä tiesivät hoitavansa ko. tehtävää lainkaan. Järjestelmä, jota nyt pyöritetään veronmaksajien kustantamana, on käsittämättömyydessään vertaistaan hakeva. Kansanedustajat ja ministerit eivät edes käsitä, millaista valtion varojen suoranaista varastamista on käynnissä.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kansanedustaja Kopra viittaa tässä valtion omistajaohjauksen tasoon. Pitäisikö valtio-omisteisen VR:n luopua koko bussiliikennebisneksestä? Vai mitä kansanedustaja ehdottaa?

Kokoomushan voisi hallituspuolueena tilanteeseen kenties vaikuttaa, jos puolue asian tärkeäksi kokisi.

Käyttäjän jukkakopra kuva
Jukka Kopra

Näkemykseni VR:n tehtävästä on kuljettaa tavaroita ja monopolin turvin (toistaiseksi) henkilöitä rautateillä. Se, että valtio-omisteinen monopoliyhtiö harjoittaa alalla kumipyöräliikennettä tytäryhtiöidensä Pohjolan Liikenne Oy ja Transpoint Oy avulla, on mielestäni kyseenalaista.

Valtionyhtiön tase ja muut konsernimekanismit antavat näille tytäryhtiöille kilpailuetua suhteessa alan yksityisiin toimijoihin. Jos VR olisi yksityisomisteinen yhtiö vapailla markkinoilla, tämä olisi normaalia. Valtionyhtiön tehtävä ei ole kilpailla markkinoilla, joilla on riittävästi markkinaehtoista tarjontaa.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sekä Transpoint että Pohjolan Liikenne tulisi yksityistää.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kiitos vastuksesta. Selkeä näkemys. Aiotko viedä asiaa eteenpäin puolueessasi/hallituksessa?

Käyttäjän jukkakopra kuva
Jukka Kopra Vastaus kommenttiin #10

Pohdin parasta menettelytapaa ja vien sitten asiaa sopivalla tavalla eteenpäin. Siis kyllä.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko Vastaus kommenttiin #11

OK. Uuden Suomen toimitus seuraa asiaa.

Käyttäjän valtteriaaltonen kuva
Valtteri Aaltonen

Johtuen EU:n kilpailuneutraliteettisäännöksista ja kansallisesta kilpailulainsäädännöstä, VR:n ja Pohjolan liikenteen taseet ovat varsin erilliset, eikä VR voi suoraan tai epäsuorastikkaan tukea Pohjolan Liikennettä.

Pohjolan Liikenne toimii siis markkinoilla omillaan.

Käyttäjän OttoLehtipuu kuva
Otto Lehtipuu

Pohjolan Liikenne kiistää osallisuutensa kilpailun rajoittamiseen. Kilpailuvirasto on vasta tehnyt esityksen markkinaoikeudelle. Kannattaa tutustua Pohjolan Liikenteen vastineeseen (linkki oheisessa tiedotteessa): http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutise...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Siinä tapauksessa on paikallaan esittää asiakirja, johon vastine on annettu.
http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/ratkaisut...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Pohjolan liikenteen lainvastaisuudet on pikku poikien kolttosia verrattuna Transpointin touhuihin. Mutta kun joko asiaa ei vaan HALUTA uskoa tai sit on vaan hyviä veljiä johto täynnä. Mikän muun tahansa kuljetusliikkeen johto olisi samoilla touhuilla linnassa.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Jatketaan nyt sitten samalla linjalla, Tavaraliikenteenkin osalta -koska transpointin - lisäksi, :

Meillä Suomessa on vielä isompi ongelma ratkaisematta, sellainen jota ei ole hoidettu demokratian, tasapuolisuuden ja hyvän hallintotavan mukaisesti.

Koko liikennepoliittiset päätökset ,hallinnossa ja sen tilaamissa tutkimuksissa (Eduskunnan liikennevaliokunta/valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto/LVM/Liikennevirasto, ja TRAFI) kuten benchmark tutkimukset, liikenne infra analyysit, selvitykset ,hallinnan henkilöstövaalinnat , valtion LVM budjetit ja liikennepoliittiset selonteot ovat tilatut, raportoidut ja hoidetut kokonaisvaltaisesti niin että raportin 2007 KTM(nykyisin TEM) tutkimuksessa no 16/2007 sivulla 24 toteama voidaan hoitaa tutkimuksen mukaisen uhan torjumiseksi liikenne infran ja siihen liittyvän lainsäädännän avulla:

”Biojalostamo on, tietyissä olosuhteissa, uhka metsäteollisuuden raaka-ainehuollolle. Se on uhka, mikäli sitä hallitaan metsäklusterin arvoketjun ulkopuolelta ja mikäli Suomessa murretaan metsäklusterin logistiikkaketju. ”

Jota ei ole vielä murrettu. Seuraava todellinen uhka on Kemin kiinalaistehdas. Saa nähdä miten siinä käy...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Voidaan myös kysyä, onko valtion viranomaistenkaan toiminta aina asianmukaista.
Oheinen lyhyt referaatti Rata 2016 -seminaarissa pidetystä esityksestä on asiasiällöltään paikkansapitävä (olen kuullut koko alustuksen nauhalta).
http://junalauta.net/forum/index.php?topic=281.msg...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat